Als “het leger” een land was, zou het de op drie na grootste uitstoter ter wereld zijn. En dan zijn de brandende raffinaderijen en de wederopbouw van kapot gebombardeerde steden nog niet eens meegerekend. Niemand heeft het totaalbeeld, want militaire uitstoot wordt slecht gerapporteerd: onder VN-klimaatregels is de rapportage vrijwillig en dus zeer onvolledig. Dit wordt de “military emissions gap” genoemd.
Terwijl burgers, boeren en bedrijven tot achter de komma worden afgerekend op hun CO2-uitstoot, blijft een van de grootste uitstoters buiten beeld. Volgens schattingen veroorzaakten de eerste twee weken van de oorlog tegen Iran al meer CO2-uitstoot dan heel IJsland in een jaar. Brandende olie-installaties, bombardementen, straaljagers, raketten, ingestorte gebouwen; oorlog is de meest vernietigende vorm van milieu- en klimaatschade. Toch zie je klimaatactivisten zich niet vastlijmen aan een tank als bossen afbranden op de Veluwe door defensie-oefeningen.
De hele column is hier te lezen, exclusief voor leden van de Club van Dwarskijkers. Lid ben je al voor 15 euro per jaar (incl. BTW). Daarmee steun je ons werk en krijg je toegang tot exclusieve content zoals columns en podcast
