Zelden zijn er zoveel grondrechten tegelijk ingeperkt,’ zei Pieter Omtzigt in 2023 in zijn Binnenhoflezing. ‘Het gelijkheidsbeginsel, het verbod van discriminatie, de vrijheid van meningsuiting, het recht tot vergadering en betoging, het recht op eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer, het recht op onaantastbaarheid van het lichaam en het eigendomsrecht. Bovendien, zegt Omtzigt: Vergaarden het leger en de politie onrechtmatig informatie over burgers.’
De vraag of dat proportioneel was, werd in de Tweede Kamer amper gesteld. Volksvertegenwoordigers lieten als makke lammetjes toe dat Nederland veranderde van een vrije samenleving in mini-China, waar vrijheid conditioneel werd. Waar grondrechten privileges werden die je moest ‘verdienen’ met braaf gedrag.
De Tweede Kamer liet zich buiten spel zetten. Het beleid werd –buiten de democratische controle om- gemaakt in geheime overleggen op het Catshuis. De andere waakhond van de democratie speelde het spelletje mee: media lieten zich direct aan het begin van de crisis voor het karretje spannen en werden doorgeefluik van de angstpropaganda.
De hele column is hier te lezen, exclusief voor leden van de Club van Dwarskijkers. Lid ben je al voor 15 euro per jaar (incl. BTW). Daarmee steun je ons werk en krijg je toegang tot exclusieve content zoals columns en podcast
